Mindfulness op school is een 8 weekse training voor kinderen/pubers op school. Gedurende 8 weken worden kinderen vanaf 4 jaar-18 jaar getraind in het leren aandachtig te zijn. Per week een half uur op een vaste dag en een vast tijdstip, op andere dagen 10 minuten. De programma’s zijn aangepast aan de leeftijdsgroep.

Mindfulness op school leert kinderen:

  • concentreren,even te stoppen met doorgaan en voor een moment de aandacht te richten op bijvoorbeeld de adem.Door dit  regelmatig te doen en te “zitten met aandacht” leren kinderen snel te schakelen tussen ‘doen’   en ‘niet doen’. Merken wanneer je afgeleid bent en weten hoe je terug kunt keren naar het onderwerp van de aandacht.Hierdoor neemt de concentratie toe en neemt impulsief gedrag af.
  • benoemen en begrijpen van emoties en gedachten, zoals angst,woede,verdriet en piekeren. door emoties en gedachten te accepteren en er ruimte voor te maken kun je er een beetje afstand van nemen.Genoeg om niet meegesleept te worden of ze te moeten negeren.Hierdoor komt er meer harmonie.
  • aanwezig zijn in het nu,waardoor je merkt dat er NU wel veel goed is.Zelfs als er spannende dingen te wachten staat of als er nare dingen gebeurd zijn. NU is het goed.
  • zelfvertrouwen hebben door het loslaten van oordelen over eigen gedachten en emoties. Je niet vereenzelvigen met wat je denkt en voelt. Door een niet oordelende houding van de trainer,leerkracht of ouder.
  • het geheugen te verbeteren, door de aandacht te richten op wat je nu doet dringen dingen beter door en kun je je beter herinneren wat je geleerd hebt.
  • aardiger zijn voor jezelf en voor anderen,begrip voor eigen standpunten en die van anderen neemt toe. het afwijzen van gevoelens en standpunten neemt af. Door compassie en oefenen in aardig zijn merken kinderen hoe groot de waarde van mildheid is. Door bewustwording van deze kwaliteit neemt pestgedrag af. Acceptatie van verschillen neemt toe.

De effecten uit wetenschappelijk onderzoek zijn:

  • verhoging van concentratie
  • waarneembare afname van klachten zoals vermoeidheid,stress,piekeren en slapeloosheid.
  • meer energie en zelfvertrouwen
  • verbetering van geheugen
  • minder pestgedrag door meer verantwoordelijk voor jezelf en de ander

 

  Graafseweg 274 Nijmegen (Gebouw Augustinus)
Copyright © 2019 Fides Praktijk voor Mindfulness Nijmegen